Contoh Kesalahan Ejaan Dalam Surat
(badai pasir akan datang.) 5: Diksi, ejaan, surat kabar media 24 jam ii kata pengantar assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh Pada bagian ini akan menjelaskan tentang kesalahan pembentukan kata yang sering kita temukan, baik dalam bahasa lisan maupun dalam bahasa tulis. Contoh kata pinjaman bahasa inggeris :
002.sman 1 jakarta.09.2014 kesalahan di temukan pada nomor surat, seharusnya nomor surat menggunakan pemakaian tanda garis miring. Analisis kesalahan berbahasa indonesia dalam surat Berikut 5 (lima) kesalahan dalam penulisan surat resmi: Kesalahan ejaan (kata ganda) kesalahan ejaan (kata sendi nama 'di' dan 'ke') kesalahan ejaan (kata ganti nama) kesalahan ejaan (kata pemeri) kesalahan ejaan (kata nafi) kesalahan ejaan (kata penguat) Kesalahan berbahasa dan kesalahan penulisan kaidah ejaan yang disempurnakan (eyd) semestinya harus dihindari dalam penulisan surat resmi. Kesalahan penerapan eyd dalam surat resmi siswa kelasviii di mtsn lubuk buaya kota padang semi 2003237 mengatakan bahwa satu hal yang penting dalam menulis surat resmi adalah ejaan.
Contoh Kesalahan Ejaan Dalam Surat. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Dan pemikiran ini dengan cepat diikuti oleh soalan seperti "apa yang perlu dilakukan Saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.
Mulakan dengan surat
LANGKAH 1. Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat itu akan ingin mengetahui bahawa rujukan itu adalah terkini dan bukan dari 5 atau 10 tahun yang lalu jadi sertakan tarikhnya. Sertakan alamat lengkap anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Jika anda tahu nama penuh orang yang ditujukan surat itu, gunakannya. Menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka akan meningkatkan profesionalisme, dan oleh itu kredibiliti surat itu.
Jika orang yang dialamatkan tidak diketahui atau jika anda tidak pasti siapa itu atau jika surat itu digunakan untuk tujuan umum, hanya gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.
Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik
Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !
LANGKAH 3: Pembukaan
Perenggan pembukaan biasanya perenggan dengan satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.
LANGKAH 4: Badan
Isi ialah bahagian terpenting surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.
Anda harus cuba memasukkan sekurang-kurangnya satu hingga tiga kualiti terbaik dalam diri orang itu semasa menulis surat itu. Kualiti ini harus dikaitkan.
Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia haruslah, antara lain, mesra (boleh bergaul dengan mudah dengan orang lain), jujur, dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.
Contoh-contoh ini hendaklah ringkas dan jelas, supaya pembaca dapat memahami tahan dengan mudah. Biasanya, satu perenggan tidak lebih daripada 3 ayat untuk setiap kualiti sepatutnya cukup.
Dua kata nasihat yang sangat kuat: Jangan terlalu bersemangat tentang kualiti positif orang itu semasa menulis surat cadangan watak. Jujurlah.Adalah penting untuk memahami maksud sesuatu. Surat anda akan dibaca oleh seseorang yang sudah percaya bahawa penulis sedang "memperbesarkan orang" yang mereka maksudkan. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Anda boleh melakukan ini dengan menerangkan peristiwa yang sangat spesifik berkenaan orang yang anda rujuk.
Bercerita yang boleh dipercayai, cerita pendek tentang orang yang anda kenali adalah cara yang bagus untuk mengekalkan kredibiliti tanpa terdengar melambung. Dalam melakukan ini, pengalaman harus menggambarkan kualiti positif seseorang. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.
Jika anda merujuk kepada lebih daripada satu kejadian dalam perenggan anda, bahagikannya kepada dua perenggan dan akhiri setiap perenggan dengan kualiti yang anda ingin serlahkan dengan setiap kejadian.
LANGKAH5: Penutup
Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda terhadap orang yang anda rujuk, sebab anda percaya mereka memenuhi kelayakan dan mengandungi pengesyoran sebenar anda.
Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.
LANGKAH 6 - The Valediction
Surat anda hendaklah ditutup dengan ucapan penutupan atau penutupan percuma seperti "Ikhlas".
Tinggalkan tiga ruang dan taip nama anda. Jika ia berguna kepada penerima surat, sertakan tajuk anda.
Lengkapkan surat dengan tandatangan anda.
Pada nota sampingan, sertakan maklumat hubungan supaya orang yang menyemak surat anda boleh menggunakan sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Maklumat ini kadangkala panggilan penghakiman.