Carta Alir Pengurusan Rekod Kualiti Surat Menyurat
Terima arahan serahan ke suk analisis & laporan rekod urusan pegawai baru modul pentadbiran sistem key in data dalam hrmis modul perkhidmatan pengesahan berpencen modul data peribadi modul skt & lnpt pengurusan persaraan modul isytihar harta terima keputusan perakuan ketua jabatan Satu bidang pengurusan yang bertanggungjawab bagi mengadakan kawalan secara efisyen dan sistematik ke atas pewujudan, penggunaan, penyenggaraan dan pelupusan rekod. Bagi surat pos laju, berdaftar. Susun rekod/fail dengan kemas dan teratur bagi memudahkan mengenalpasti dan dikesan.
Keadaan ini berlaku berkemungkinan disebabkan maklumat perhubungan dalam rekod lhdnm adalah berbeza. Buka surat, copkan tarikh terima tandatangan ringkas serah surat untuk tindakan ketua bahagian/unit yang berkaitan surat yang tidak pasti untuk tindakan bahagian/unit mana rujuk kepada ketua jabatan ketua bahagian/unit hendaklah serahkan surat kepada kerani Carta alir (ok) prosedur kualiti operasi no. Cawangan pengurusan, logistik, hep & ict dan asrama; Pendahuluan jabatan bomba dan penyelamat malaysia adalah sebuah jabatan yang bukan sahaja melaksanakan tugas sebagai agensi penyelamat kepada nyawa dan har. Borang analisa keberkesanan kawalan rekod kualiti pejabat pendaftar.
Carta Alir Pengurusan Rekod Kualiti Surat Menyurat. Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh. Anda mungkin biasa dengan kebimbangan diminta menulis surat cadangan watak. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah "Bagaimana dalam dunia anda akan menulis satu?" Pemikiran ini diikuti dengan cepat oleh soalan seperti "Apa yang saya katakan?" dan "bagaimana jika saya mengatakan perkara yang salah dan membuat orang itu kelihatan buruk?"
Soalan yang tidak dijawab dan ketakutan boleh menyukarkannya . Anda tidak perlu risau jika anda mengenali orang yang anda tulis tentangnya.
Mula Menulis Surat.
LANGKAH 1. Tarikh & Alamat
Orang yang membaca surat anda akan ingin mengesahkan bahawa rujukan itu adalah terkini. Sertakan juga alamat penuh anda
LANGKAH 2: Salam
Mulakan dengan salam. Jika anda tahu nama penuh orang yang ditujukan surat itu, gunakannya. Profesionalisme dan kredibiliti surat anda akan dipertingkatkan dengan menggunakan nama pertama dan nama keluarga mereka.
Jika anda tidak tahu alamat orang yang dialamatkan, atau tidak pasti sama ada mereka adalah orang yang betul untuk menghantar surat itu, gunakan "Kepada Siapa Yang Membimbangkan". Untuk memperibadikan surat anda, walau bagaimanapun, jika nama penerima diketahui, anda boleh menulis "Pengarah Sumber Manusia yang dihormati", contohnya.
Jangan gunakan "Tuan/ Puan" dan bukannya Cik, Puan, Encik
Lagipun, berapa banyak kredibiliti surat anda jika anda menulis kepada "Puan Sydney Smith" hanya untuk mengetahui bahawa "Sydney Smith" adalah seorang lelaki? !
LANGKAH 3 - Pembukaan
Perenggan pembukaan biasanya perenggan dengan satu atau dua ayat. Perenggan pembukaan menerangkan siapa anda, berapa lama anda mengenali orang yang anda rujuk , dan bagaimana anda mengenali mereka.
LANGKAH 4: Badan
Isi ialah bahagian terpenting surat. Anda boleh mempunyai beberapa perenggan. Di sinilah anda membuat kes untuk orang itu anda merujuk dengan menerangkan pengalaman anda dengan mereka dan memberi contoh kualiti atau kebolehan cemerlang orang itu.
Sebaik-baiknya anda membina huruf itu sekitar 1 hingga 3 daripada kualiti terbaik orang itu. Dan cuba kekalkan kualiti ini sedikit sebanyak berkaitan.
Katakanlah, sebagai contoh, orang yang anda tulis adalah jujur, boleh dipercayai, kreatif, bertanggungjawab dan bekerja keras. Katakan mereka sedang mencari kerja penyeliaan. Seorang penyelia harus, antara sifat-sifat lain, bersikap mesra (boleh bergaul dengan orang lain), jujur dan bertanggungjawab. Kualiti ini adalah yang terbaik untuk membina surat anda.
Contoh-contoh pengalaman yang disediakan ini hendaklah difokuskan dan langsung, menjadikannya sangat mudah untuk difahami oleh pembaca. Seperenggan tidak boleh melebihi 3 ayat setiap kualiti.
Dua nasihat yang sangat kuat: Apabila menulis surat rujukan watak, jangan berlebihan berkongsi kualiti positif orang itu dan jujurlah.Anda perlu memahami sesuatu. Orang yang akan membaca surat anda sudah menganggap bahawa penulis surat sedang "memperbesar" orang yang mereka rujuk. Untuk membuat surat anda lebih boleh dipercayai, buktikan bahawa anda mempunyai pendapat yang tinggi tentang orang itu. Ini boleh dilakukan dengan menerangkan fakta khusus tentang orang yang anda rujuk. sedang merujuk.
Cara berkesan untuk mengekalkan kredibiliti dalam surat anda tanpa ia terdengar seperti gembar-gembur adalah dengan menceritakan satu atau lebih cerita pendek yang boleh dipercayai yang anda tahu secara peribadi tentang orang itu. Kisah-kisah ini harus menyerlahkan ciri-ciri positif orang itu. Ia sepatutnya menjadi contoh bagaimana orang itu berkelakuan.
Sekiranya anda menyebut lebih daripada satu kejadian, bahagikannya kepada 2 perenggan berbeza dan akhiri perenggan dengan kualiti yang perlu diserlahkan dengan setiap contoh.
LANGKAH5: Penutup
Penutup ialah bahagian akhir pengesyoran anda dan tidak perlu panjang. Ia meringkaskan dan mengukuhkan kepercayaan anda tentang orang yang anda rujuk dan menerangkan sebab anda rasa mereka memenuhi kelayakan tersebut.
Di sinilah anda boleh mengatakan sesuatu tentang diri anda dengan menyebut kredibiliti anda tentang apa yang melayakkan anda membuat penilaian terhadap keupayaan orang itu melalui jenis dan tempoh hubungan anda dengan mereka.
LANGKAH 6: The Valediction
End your letter with a valediction or complimentary closing, such as "Ikhlas".
Nama anda hendaklah ditulis dalam tiga ruang. Sertakan tajuk anda jika ia akan membantu orang yang anda tulis surat itu.
Tandatangan surat itu.
Nota sampingan: Sertakan maklumat hubungan untuk orang yang membaca surat anda supaya mereka boleh menghubungi anda sekiranya maklumat lanjut diperlukan. Tetapi, menambah maklumat ini kadangkala boleh menjadi panggilan penghakiman.